понедељак, 12. мај 2025.

Koje su igre i kako se igrati sa decom?

 



(Uzrast 3,5 god)

Igranje sa detetom koje ima 3,5 godine, a još ne govori, može biti vrlo korisno za podsticanje govora i socijalnih veština. Ključ je u korišćenju neverbalne komunikacije, oponašanja i jednostavnih igara koje podstiču interakciju. Evo nekoliko predloga:

1. Igre oponašanja (imitacije)

  • Oponašajte zvuke životinja: npr. „Muuu“, „Av-av“, „Mjau“.

  • Pravite jednostavne pokrete i gestove koje dete može da ponovi (pljeskanje, mahanje, tapšanje).

  • Koristite lutke, autiće ili plišane igračke da pokažete radnje: „Auto ide brum-brum“, „Meda spava“.

2. Igre sa pesmicama i pokretima

  • Pesme poput „Ringe, ringe raja“, „Ide maca oko tebe“ ili „Pada kiša“ sa pokretima podstiču povezivanje ritma, pokreta i jezika.

3. Igrajte se uloga

  • Koristite kuhinjski set, lekarski pribor, alat itd. – igrajte se „kuvanja“, „lečenja“, „popravke“, pri čemu vi pričate i imenujete stvari: „Sad daj kašiku“, „Pijemo čaj“, „Gde je bol?“.

4. Razvrstavanje i slaganje

  • Slaganje kocki po bojama, obliku ili veličini uz komentarisanje: „Ova je crvena“, „Velika kocka ide dole“.

5. Knjige sa slikama

  • Gledajte slikovnice sa jasnim ilustracijama i postavljajte pitanja čak i ako dete ne odgovara: „Gde je maca?“, „Ko vozi auto?“ – pokazujte vi, pa pustite dete da pokazuje.

6. Muzika i ritam

  • Pustite dečije pesmice i zajedno pevajte, plešite ili koristite instrumente (zvečke, bubnjevi). Ritmičke aktivnosti mogu pomoći govornoj produkciji.

7. Baloni, mehurići, plastelin

  • Igre koje traže reakciju, ali ne zahtevaju govor – npr. vi duvate mehuriće i čekate da ih dete puca ili vi pravite oblike od plastelina i imenujete ih.

Dodatni saveti:

  • Govorite sporije i jasno, jednostavnim rečenicama.

  • Ponavljajte reči i fraze.

  • Neka komunikacija bude zabavna i opuštena – izbegavajte pritisak.

  • Uključite dete u svakodnevne aktivnosti (hranjenje, oblačenje, kupanje) kao priliku za učenje jezika.


    Evo nekoliko konkretnih igara koje možete igrati svakodnevno sa detetom od 3,5 godine koje još ne govori:


    1. „Gde je…?“ igra (skrivanje i pronalaženje)

    Materijal: omiljene igračke, slike životinja ili predmeta.
    Kako se igra:

    • Sakrijte igračku delimično ispod jastuka ili ćebeta i pitajte:
      „Gde je medo?“, zatim ga otkrijte i recite radosno: „Evo ga medo!“

    • Zatim dajte detetu da sakrije i vi pitate.

    Cilj: Razvijanje pažnje, razumevanja i povezivanja reči sa predmetima.


    2. „Daj mi…“ sa stvarnim predmetima

    Materijal: više predmeta (voće, kašika, čarapa, autić, itd.)
    Kako se igra:

    • Stavite 3–4 predmeta ispred deteta.

    • Kažete: „Daj mi kašiku“ – pokažete prvi put.

    • Sledeći put čekajte da dete reaguje.

    • Svaki put pohvalite: „Bravo! To je kašika!“

    Cilj: Razumevanje govora i pasivnog rečnika.


    3. Igre sa mehurićima (balončićima)

    Materijal: sapunica za pravljenje mehurića.
    Kako se igra:

    • Duvajte mehuriće i svaki put recite: „PUF!“, „Pukni!“, „Uhvatimo mehurić!“

    • Pokažite prstom ili pomozite detetu da ih puca.

    Cilj: Stvaranje uzročno-posledičnog učenja i podsticanje imitacije.


    4. „Napravimo supu“ (igra sa posuđem ili plastelinom)

    Materijal: plastično posuđe, plastelin, povrće-igračke.
    Kako se igra:

    • Pravite zajedno „supu“, imenujete sastojke: „Mrkva, krompir, voda“, pravite zvuke „m-m-m“„kljuc-kljuc“ za kuvanje.

    • Pokušajte da dete nahrani lutku.

    Cilj: Podsticanje simboličke igre i učenja reči kroz radnju.


    5. „Završi pesmu“ (i sa pokretima)

    Primer:

    • Pevate pesmu: „Ide maca oko tebe… i traži jedno…“ (stanete i gledate dete da završi gestom ili rečju).

    • Ili: „Pada kiša, pada kiša… a zemlja se…“

    • Ako ne govori – pomozite gestom ili mimikom.

    Cilj: Razvijanje osećaja za ritam, fraze i očekivanje reči.


    6. Pravljenje životinja od plastelina (ili crtanje)

    Materijal: plastelin ili bojice.
    Kako se igra:

    • Pravimo zajedno npr. mačku – i govorimo: „Ovo su uši. Ovo je rep. Mačka kaže mjau.“

    • Imitirajte zvuke.

    Cilj: Povezivanje slika, zvukova i značenja.


    7. Igra sa karticama (ili slikovnicama)

    Materijal: sličice životinja, vozila, hrane (ili knjige sa slikama).
    Kako se igra:

    • Pokažete kartu i kažete: „Ko je ovo?“, a zatim sami odgovorite ako dete ne zna.

    • Postavite pitanja i sami dajte odgovore, podstičući dete da počne da pokazuje ili imituje.

Нема коментара:

Постави коментар