(Uzrast 3,5 god)
Igranje sa detetom koje ima 3,5 godine, a još ne govori, može biti vrlo korisno za podsticanje govora i socijalnih veština. Ključ je u korišćenju neverbalne komunikacije, oponašanja i jednostavnih igara koje podstiču interakciju. Evo nekoliko predloga:
1. Igre oponašanja (imitacije)
Oponašajte zvuke životinja: npr. „Muuu“, „Av-av“, „Mjau“.
Pravite jednostavne pokrete i gestove koje dete može da ponovi (pljeskanje, mahanje, tapšanje).
Koristite lutke, autiće ili plišane igračke da pokažete radnje: „Auto ide brum-brum“, „Meda spava“.
2. Igre sa pesmicama i pokretima
Pesme poput „Ringe, ringe raja“, „Ide maca oko tebe“ ili „Pada kiša“ sa pokretima podstiču povezivanje ritma, pokreta i jezika.
3. Igrajte se uloga
Koristite kuhinjski set, lekarski pribor, alat itd. – igrajte se „kuvanja“, „lečenja“, „popravke“, pri čemu vi pričate i imenujete stvari: „Sad daj kašiku“, „Pijemo čaj“, „Gde je bol?“.
4. Razvrstavanje i slaganje
Slaganje kocki po bojama, obliku ili veličini uz komentarisanje: „Ova je crvena“, „Velika kocka ide dole“.
5. Knjige sa slikama
Gledajte slikovnice sa jasnim ilustracijama i postavljajte pitanja čak i ako dete ne odgovara: „Gde je maca?“, „Ko vozi auto?“ – pokazujte vi, pa pustite dete da pokazuje.
6. Muzika i ritam
Pustite dečije pesmice i zajedno pevajte, plešite ili koristite instrumente (zvečke, bubnjevi). Ritmičke aktivnosti mogu pomoći govornoj produkciji.
7. Baloni, mehurići, plastelin
Igre koje traže reakciju, ali ne zahtevaju govor – npr. vi duvate mehuriće i čekate da ih dete puca ili vi pravite oblike od plastelina i imenujete ih.
Dodatni saveti:
Govorite sporije i jasno, jednostavnim rečenicama.
Ponavljajte reči i fraze.
Neka komunikacija bude zabavna i opuštena – izbegavajte pritisak.
Uključite dete u svakodnevne aktivnosti (hranjenje, oblačenje, kupanje) kao priliku za učenje jezika.
Evo nekoliko konkretnih igara koje možete igrati svakodnevno sa detetom od 3,5 godine koje još ne govori:
1. „Gde je…?“ igra (skrivanje i pronalaženje)
Materijal: omiljene igračke, slike životinja ili predmeta.
Kako se igra:Sakrijte igračku delimično ispod jastuka ili ćebeta i pitajte:
„Gde je medo?“, zatim ga otkrijte i recite radosno: „Evo ga medo!“Zatim dajte detetu da sakrije i vi pitate.
Cilj: Razvijanje pažnje, razumevanja i povezivanja reči sa predmetima.
2. „Daj mi…“ sa stvarnim predmetima
Materijal: više predmeta (voće, kašika, čarapa, autić, itd.)
Kako se igra:Stavite 3–4 predmeta ispred deteta.
Kažete: „Daj mi kašiku“ – pokažete prvi put.
Sledeći put čekajte da dete reaguje.
Svaki put pohvalite: „Bravo! To je kašika!“
Cilj: Razumevanje govora i pasivnog rečnika.
3. Igre sa mehurićima (balončićima)
Materijal: sapunica za pravljenje mehurića.
Kako se igra:Duvajte mehuriće i svaki put recite: „PUF!“, „Pukni!“, „Uhvatimo mehurić!“
Pokažite prstom ili pomozite detetu da ih puca.
Cilj: Stvaranje uzročno-posledičnog učenja i podsticanje imitacije.
4. „Napravimo supu“ (igra sa posuđem ili plastelinom)
Materijal: plastično posuđe, plastelin, povrće-igračke.
Kako se igra:Pravite zajedno „supu“, imenujete sastojke: „Mrkva, krompir, voda“, pravite zvuke „m-m-m“, „kljuc-kljuc“ za kuvanje.
Pokušajte da dete nahrani lutku.
Cilj: Podsticanje simboličke igre i učenja reči kroz radnju.
5. „Završi pesmu“ (i sa pokretima)
Primer:
Pevate pesmu: „Ide maca oko tebe… i traži jedno…“ (stanete i gledate dete da završi gestom ili rečju).
Ili: „Pada kiša, pada kiša… a zemlja se…“
Ako ne govori – pomozite gestom ili mimikom.
Cilj: Razvijanje osećaja za ritam, fraze i očekivanje reči.
6. Pravljenje životinja od plastelina (ili crtanje)
Materijal: plastelin ili bojice.
Kako se igra:Pravimo zajedno npr. mačku – i govorimo: „Ovo su uši. Ovo je rep. Mačka kaže mjau.“
Imitirajte zvuke.
Cilj: Povezivanje slika, zvukova i značenja.
7. Igra sa karticama (ili slikovnicama)
Materijal: sličice životinja, vozila, hrane (ili knjige sa slikama).
Kako se igra:Pokažete kartu i kažete: „Ko je ovo?“, a zatim sami odgovorite ako dete ne zna.
Postavite pitanja i sami dajte odgovore, podstičući dete da počne da pokazuje ili imituje.

Нема коментара:
Постави коментар